جستجو در سایت

جراحی سرطان پستان و سلامت روانی بیماران جوان

جراحی سرطان پستان و سلامت روانی بیماران جوان
اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰

به گزارش نشریه کنسرتراپی ادوایزر؛ نوع و چگونگی جراحی سرطان پستان می‌توان سلامت روانی بیماران جوان را تحت تاثیر قرار دهد. جراحی سرطان پستان یک تجربه پر از درد برای بیماران است. حتی فراتر از تشخیص و درمان، این تجربه می‌تواند مسائل عاطفی و روحی جدی درازمدتی برای بیماران به همراه داشته باشد.

بیمارانی که پس از جراحی، پستان خود را از دست می‌دهند، پس از بهبودی به دنبال کسب طبیعی بودن تجربه خود از زندگی هستند. این موضوع به شدت بر عزت نفس و رضایت آنها از جنسیتشان اثر دارد.

جنسیت و تصویر بدن

محققان در نشریه JAMA SURGERY این مسئله را مورد مطالعه قرار داده‌اند که چگونه درمان سرطان پستان می‌تواند بر تصویر بدن زنانی که تحت عمل جراحی ماستکتومی قرار گرفته‌اند، اثر بگذارد. پیش از آن، بر اساس نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ در مجله –Health of Breast Health- به چاپ رسیده بود، بسیاری از بیمارانی که مورد مصاحبه قرار گرفته بودند، نسبت به احساس خود توصیفات منفی به کار برده بودند. آنها معتقد بودند که ظاهر فیزیکی‌شان به طرز قابل توجهی تغییر کرده است.برخی از این زنان گفتند که این مسئله بر روی انتخاب لباس هنگام خرید اثر دارد، درحالی که برخی دیگر از آنها از تحت تاثیر قرار گرفتن روابطشان با همسارانشان ناراضی بودند. حتی برخی از آن‌ها اظهار داشتند که این مسئله بر روی میزان و کیفیت تعاملات اجتماعی‌شان اثر دارد.

تحقیقات اخیر که در سپتامبر ۲۰۲۰ در مجله JAMA منتشر شده است، بر روی زنان مبتلا به سرطان پستان زیر ۴۰ سال که مابین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ درگیر بوده‌اند، صورت گرفته است. در مجموع، ۸۲۶ زن در این مطالعه مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. از میان آن‌ها، ۳۱% تحت عمل جراحی حفظ پستان (BCS)، ۲۴% تحت عمل جراحی ماستکتومی یک طرفه (UM) و ۴۵% تحت عمل جراحی ماستکتومی دوطرفه (BM) بوده‌اند. بر روی ۸۴% از بیمارانی که تحت عمل جراحی ماستکتومی یک طرفه یا دوطرفه قرار گرفته بودند، جراحی بازسازی انجام شده است.

دانشمندان، فاکتورهایی از قبیل عملکرد جسمی، تصویر بدن، رابطه جنسی و علائم افسردگی و اضطراب را میان این بیماران مورد بررسی قرار دادند. پس از ارزیابی فیزیکی و روانشناختی این بیماران، بیمارانی که تحت عمل جراحی ماستکتومی دوطرفه یا یک طرفه بوده‌اند، بین یک تا پنج سال پس از عمل، مسائل کمتری در رابطه با تصور خود از بدنشان را اظهار داشته اند. اما بازهم به طور قابل توجهی نسبت به دیگر بیماران که تحت عمل جراحی حفظ پستان بوده‌اند، مشکلات بیشتری را گزارش میکنند. از نظر مسائل جنسی و مسائل مربوط به اضطراب نیز همین یافته‌ها تکرار شد، اگرچه محققان نتوانستند اختلاف معناداری میان این دو گروه از بیماران در بحث میزان افسردگی پیدا کنند.

در نهایت این موضوع برای افراد این مطالعه روشن شد که اگرچه هر سه گروه از بیماران که تحت عمل جراحی پستان بوده‌اند به مرور کیفیت زندگی‌شان بهبود یافته است؛ اما همبستگی میان تعداد بیشتری از مسائل مربوط به تصویر بدن و جراحی یک و دوطرفه پستان اثبات شد. به عبارت دیگر، بیمارانی که تحت عمل جراحی پستان دو طرفه بوده‌اند، مشکلات جسمی بدتری در سال پنجم نسبت به سال اول پس از جراحی گزارش داده‌اند. درنهایت اگرچه هر سه گروه از مشکلات عاطفی بیشمار اظهار نارضایتی کرده‌اند، اما این تحقیق به این نتیجه رسیده است که بیماران تحت عمل جراحی ماستکتومی یک و دو طرفه، با خطر اضطراب، سلامت جنسی و تصویر بدن بیشتری مواجه هستند.

درنهایت باید خاطر نشان ساخت که باید به بیماران مبتلا به سرطان پستان که انوع مختلفی از درمان‌ها را دریافت می‌کنند، نسبت به به عوارض عاطفی احتمالی هشدار داده شود. اما باید به بیماران تحت عمل جراحی ماستکتومی یک و دو طرفه هشدارهای بیشتری نسبت به مشکلات مربوط به تصویر بدن، اضطراب و دیگر مشکلات اجتماعی نیز هشدارهای کافی را داد. این دسته از بیماران، در نهایت ضربه عاطفی بزرگی را متحمل خواهند شد که با هشدارهای به موقع، انجام جلسات روانشناختی و مشاوره‌های پیش و پس از عمل، می‌توان تاحد زیادی بر عملکردشان در زندگی عادی اثر مثبت گذاشت.

پایان خبر./

ارسال نظر

*

code