جستجو در سایت

تولید واکسن سرطان به وسیله واکسن کرونا

تولید واکسن سرطان به وسیله واکسن کرونا
اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰

گروهی از محققان به تازگی از نویدهای تازه برای تولید واکسن سرطان و ایدز با استفاده از مدل و الگوریتمی که در تولید واکسن کووید-۱۹ استفاده شده است خبر دادند.

به گزارش نشریه علمی ساینس، فناوری به کار رفته در تولید واکسن کرونا موسوم به RNDA که به منظور ایمنی بدن افراد در برابر ویروس کرونا استفاده شده است، امروزه این امکان را در اختیار دانشمندان قرار داده است تا با الگوبرداری از این شیوه جدید، به تولید واکسن های ایدز و سرطان بپردازند.

به گفته  پروفسور ون موریس، متخصص آنکولوژی در دانشگاه تگزاس آمریکا، هم اکنون آزمایشات انسانی در مرحله بالینی به منظور شروع تحقیقات علمی در این رابطه درجریان بوده و به گفته دانشمندان، نتایج اولیه حاصل شده از این مرحله از آزمایشات به وضوح امیدوارکننده است.

وی در همین رابطه می افزاید: «واضح است که در استفاده از این روش جدید، ملاحضات علمی و قانونی بسیاری وجود داشته و به همین دلیل، فعلا تنها آزمایشات اولیه بر روی بیمارانی که پیشتر تحت شیمی درمانی قرارگرفته و بافت سرطانی آن ها برداشته شده است، انجام شده».

پروفسور موریس ابراز امیدواری کرد که بتوان به زودی شاهد انتشار مقالات علمی معتبر در رابطه با امکان سنجی تولید واکسن سرطان با استفاده از شیوه تولید واکسن کرونا بود.

در این تیم تحقیقاتی که تحت نظر دانشگاه تگزاس آمریکا انجام می شود، همچنین برخی دانشمندان ایمنی شناس نیز حضور داشته که به طور مجزا بر روی امکان سنجی تولید واکسن ایدز با استفاده از واکسن کرونا کار می کنند.

دکتر ویلیام شیف ایمنی شناس دانشگاه ای.اند.ام تگزاس درباره پروژه تولید واکسن ایدز می گوید: «ما هنوز در مراحل اولیه تحقیقات علمی پیرامون این موضوع هستیم. این تحقیقات که هنوز در مراحل فاز نخست آزمایشات قرار دارند، با استفاده از روش مشابه واکسن کرونا، هدف خود را تاثیرگذاری بر بافت پروتئینی ویروس قرار داده است…. البته جوانب علمی دیگری نیز در این میان مطرح هستند که در فازهای بعدی تحقیقات به پاسخ روشنی برای آن ها خواهیم رسید. اما واضح است امیدواری بسیاری برای کشف واکسنی با اثرگذاری بسیار بالا برای مقابله با ایدز مشابه واکسن کرونا هستیم».

مقاله این تیم تحقیقاتی هفته گذشته در نشریه معتبر ساینس به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

*

code