جستجو در سایت

تاثیر داروی سرطان پستان در درمان سرطان پروستات

تاثیر داروی سرطان پستان در درمان سرطان پروستات
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹

نتایج آزمایشات مهم بالینی نشان می دهد یکی از داروهایی  که در درمان سرطانهای پستان و تخمدان استفاده می شود در برخی موارد موثرتر از هورمون درمانی هدفمند در کنترل سرطان پیشرفته پروستات است .

Olaparib ،دارویی که  فاقد عوارض شیمی درمانی است می تواند پاشنه آشیل درمان سرطان پروستات با نقص در ترمیم DNA باشد . این دارو در آستانه تصویب به عنوان اولین درمان ژنتیکی برای سرطان پروستات است.

این دارو که مهار کننده PARP ( پلیمر ADP-ribose پلیمراز ) است بطور اختصاصی سلولهای سرطانی را با ژنهای معیوب ترمیم DNA هدف قرار می دهد و رشد سرطان پروستات را به طور مؤثرتر از هورمون درمانی هدفمند با abiraterone و enzalutamide مهار می کند.

PARP  پروتئینی است که در ترمیم DNA و مرگ سلولی برنامه ریزی شده (آپوپتوز) نقش دارد. سلول های سالم می توانند PARP را برای ترمیم و چرخه عمر طبیعی خود استفاده کنند. اما سلول های سرطانی  می توانند از PARP برای ترمیم آسیب DNA استفاده کنند.

 

نتایج مطالعات نشان می دهد مردان مبتلا به سرطان پروستات که ژنهای BRCA1 ، BRCA2 یا ATM معیوب داشتند ، بیشترین تاثیر درمانی را از olaparib  داشته اند – در مقایسه با  افرادی که آنزالوتامید و abiraterone دریافت کرده اند.

به طور کلی ، در بیماران با هر یک از ۱۵ ژن معیوب که olaparib دریافت می کنند ، مدت زمان لازم برای پیشرفت بیماری آنها به طور متوسط ۸/۵ ماه و در بیمارانی که هورمون درمانی هدفمند داشته اند ۳.۵ ماه است .

 

تغییرشکل درمان سرطان پیشرفته پروستات

کشف آبیراترون Abiraterone توسط  موسسه تحقیقات سرطان ICR و رویال مارسدن  ، معالجه مردان مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات را بهبود داده است. محققان امیدوار هستند که olaparib  در بیماران مبتلا به سرطان پروستات با ژن معیوب ترمیم  DNA  حتی موثرتر از آبیراترون باشد .

بیشترین عوارض جانبی برای این دارو کم خونی و تهوع است. اما به طور کلی ، olaparib بهتر از شیمی درمانی توسط بیماران تحمل می شود . محققان امیدوارند olaparib در طی دو سال آینده  در دسترس قرار گیرد.

ارسال شده در تازه ها

ارسال نظر

*

code